вторник, 14 февруари 2012, 18:22 ч.

Думата на шефа

Ако работиш със сърце, успехът идва сам

BNews.bg

Ако работиш със сърце, успехът идва сам

Айсeхел Руфи е магистър по икономика от УНСС-София. Професионалната й биография започва във вестник „Труд” през 1994 г., като в продължение на над 10 г. е журналист-кореспондент и редактор във варненския екип на всекидневника. Паралелно в различни периоди е работила и като телевизионен водещ в ТВ Варна кабел, като репортер в РТВЦ-Варна, водещ на седмично предаване за общество и политика в Радио „Браво” и ПР-специалист на Българо-арабска търговско индустриална камара. От 2003 до 2005 г. е мениджър „Маркетинг, реклама и ПР” в „Акватек” ЕООД и „Експрес Гаранцион” ООД, Варна. След това става управител на фирмата за реклама и връзки с обществеността „Фаворит Груп”. От 2007 г. в продължение на две години е директор Дирекция Връзки с обществеността и протокол в Министерство на икономиката и енергетиката. От 2009 г. досега е главен редактор на интернет сайтовете на Би Медия Груп АД. Този пост г-жа Руфи съчетава първоначално с длъжността зам.-директор на Национална компания индустриални зони, а след това - с изпълнителен директор на „Варна Запад Индустриална зона” ЕАД. Айсехел Руфи е омъжена, има син, носещ името Атила. Интервюто е пред сп. Business Lady.

Г-жо Руфи, Вие сте главен редактор  в сайтовете, собственост на  Би Медия Груп АД.  Какво е специфичното в този тип дейност?

Изтърканата фраза, че бъдещето е в Интернет, вече звучи така: Настоящето е в Интернет. Той вече е част от живота ни. Развитието на Интернет медиите направи света по-близък до всеки от един нас. От самото начало съм в Би Медиа Груп. Първо създадохме BNews.bg, който е флагманът на групата сайтове, чийто издател е Николай Бареков. Стартирахме със слогана „Запазената марка в новините”, макар че BNews.bg и в началото и сега предлага на читателите си много повече от новини.

BNews е по-скоро Интернет вестник, отколкото класическа информационна агенция. 

През 2010 г. няколко месеца след успеха на BNews.bg, който още в първата си година стигна посещаемост близо милион читатели месечно, стартирахме светския сайт BLife.bg и спортния BSport.bg.  Поддържането и развитието на интересни сайтове в Интернет изисква постоянна, упорита и ежеминутна работа, колкото и банално да звучи. Особено това се отнася за инфосайтове като  BNews.bg, за който отговарям пряко.    

Защо хората предпочитат Вашите сайтове? Каква е тайната? Известна е  огромната конкуренция  в сектора, как се за справяте с нея?

Вече информацията е навсякъде. Важното е да я поднесеш по атрактивен за читателите начин.

Освен това съвременният човек все повече иска да чете новините, поднесени с емоция (това е и новият ни слоган), съчетани с мнението на автора, неговия или друг коментар, от различна гледна точка, с хубава снимка, а не „сухи” новини, предлагащи му единствено и само информацията. Пресилено ще е, ако кажа, че това е тайната, но това е посоката, в която опитваме да работим в BNews.bg,  Като казвам новината с коментар, не са задължителни протяжни размисли по темата.

Понякога е достатъчно едно изречение или дума в заглавие или надзаглавие, за да се покаже отношение.

Разбира се, не винаги това е нужно или възможно. А е и трудно, защото на колегите от моето поколение (и на мен)  с години е насаждано, че журналистът трябва да поднесе информацията „чисто и обективно”, без да показва отношение по темата.

Днес обаче

мога дълго да споря с всеки, който твърди, че новините трябва да се поднасят изчистени и без коментар от автора.

За мен в съвременните условия е несериозно журналистите да бъдат само „предаватели” на информацията от източника до потребителя. Все още се създават медии, които афишират, че залагат на чистата информация, без коментар, определяйки само нея като обективна.

Но, естествено, няма една обща формула. На един човек му харесва едно, на друг – друго. Затова има и различни сайтове в бг мрежата.
 
Освен че сте главен редактор в Би Медиа Груп, Вие сте и изпълнителен директор на „Варна Запад Инудстриална Зона” ЕАД и имате доста икономически опит.  Колко от успеха на дадена дейност зависи от добрия екип? Какви  са качествата на добрите служители и на кой пол се доверявате Вие?

Добрият екип е основата на всяко успешно начинание. По-голямата част от екипа в Би Медиа Груп са хора, които са от самото начало в сайтовете. Журналисти, поканени от Николай Бареков при старта на BNews.bg, са стълбовете на сайта. Не мога да разделя добрите служители според пола им. Всеки един в екипа  има своите достойнства и качества, които го правят уникален и различен. Всеки един допринася и със своята „различност”.

Във всяка икономическа сфера, освен задължителните професионални качества, които трябва да имаш, за да си добър служител, трябва да си и коректен – към хората, с които и за които работиш.  Винаги съм залагала на това и на прямотата, с която понякога прекалявам, но за щастие съм попадала на хора, които я разбират.

Завършила сте икономика, а работите активно в областта на журналистиката. Различни са дейностите, с които се занимавате и сте се занимавала? Удовлетворена ли сте от професионалното си развитие?

Признавам, че винаги съм гледала на журналистиката по-скоро като хоби, а по-сериозно съм приемала професионалната си реализация в икономически план. След като преди 9 г. напуснах в-к „Труд” и започнах работа като маркетинг и рекламен директор във варненска компания, се зарекох, че повече никога няма да се върна към журналистиката. Но нали предупреждават – не казвай никога. И така от 2 г. съм главен редактор в БиМедиаГруп. Според мен един главен редактор на първо място трябва да е добър мениджър.

Впрочем някъде четох, че за да си добър мениджър, в която и да е сфера,

мениджърските качества имат тежест 90 % и са достатъчни 10 % познания в съответната област.

Затова съм убедена, че икономическото ми образование е полезно не само във „Варна Запад Индустриална зона”, но и в попрището ми на главен редактор. Един „доброжелател” написа преди време журналистката Айсехел Руфи управлява фирма. А истината е - икономист се занимава с журналистика.

Световната икономическа криза отрази ли  се  и на секторите, в които работите?

Едва ли има сектор, който да не е засегнат от икономическата криза у нас. Знаете, че за м.г. се отчита сериозен спад на инвестициите, макар че окончателните  данни на НСИ все още не са публикувани. Чуждестранните инвеститори ограничиха вложенията си, особено в Източна Европа. За съжаление това удари и работата по проекта „Варна Запад Индустриална зона”.

Ангажиментите по финансово-административните дейности на дружеството остават, но реализацията на проекта се бави.

По отношение на медиите пък не е тайна за никого, че и в пресата, и в електронните медии се отчита сериозен отлив на рекламодатели. Търсим различни партньорства. И по отношение на BNews.bg, и по отношение на  BLife сме отворени за различни видове сътрудничество, както с други медии, така и с различни компании.    

Манипулира ли се лесно българинът? Днес може ли да се гледа на манипулацията като на позитивен похват в областта на медиите и рекламата?

Не, не. Българинът не се манипулира лесно. В никакъв случай. Затова често опитите за евтина манипулация завършват с крах и се обръщат в обратна посока. Това много добре се вижда и в коментарите под статиите и форумите в Интернет сайтовете. Понякога необмислени политически послания, отправени от някой управник за създаване на положителен имидж, събуждат вълна от негативизим в нета.

Работата на пиарите и рекламистите в България никак не е лесна, макар че при проблем най-лесното оправдание е – няма лоша реклама. Което донякъде е вярно.

А дали е позитивен похват манипулацията? Позитивното за едни често е негативно за други. Така че всичко е въпрос на гледна точка.

Фирмите осъзнават ли вече влиянието и силата на рекламата в Интернет?

Има частично пренасочване на рекламни бюджети от вестниците и телевизиите към Интернет, но този процес все още е много бавен.

Учудващо е, защото вече над 4 милиона българи са в Интернет. 

Мрежата е най-концентрираното място на потребители. Мисля, че силата на рекламата в нета ще се осъзнава все повече.

Все още планирането на рекламните бюджети в някои компании върви по инерция, като се ползват за основа бюджетните планове от предната година. Това вероятно е една от причините за бавното пренасочване на рекламните кампании в Интернет сайтовете.

Има ли правила в бизнеса и политиката  в България, според Вас? Спазват ли се?

Правила, писани на хартия, да. Лошото е, че правилата често важат за едни, а не важат за други. Това поставя в неравностойно положение много български фирми. Оказва се, че основно малките и средни фирми са тези, които трябва да спазват правилата, а много от големите – намират начин да ги заобикалят. Това е само една от причините за потъването на малкия и средния бизнес у нас. А той е гръбнакът на всяка икономика. Когато гръбнакът е пречупен, се стига до нашата ситуация.

Вече говорим за депресия на българската икономика, а не за рецесия.

Проблем с правилата за бизнеса е и постоянната им промяна. За малките и средните фирми са проблем даже непрекъснатите промени, свързани със счетоводните изисквания например. Става още по-сериозно, като сложим и тромавата администрация, липсата на модерно оборудване, големите монополи…    

Можете ли да опишете с по една дума миналото, настоящето  и бъдещето си…

Трудно ми е да опиша живота си в три думи…

Как разбирате успеха? Успяла ли сте, според Вашите критерии? Има ли знак за равенство между успех и популярност в България?

Думите амбиция и успех винаги са ми звучали някак фалшиво. Според мен нито едното, нито другото трябва да е самоцел. Работила съм от сърце и много, почти винаги поне на две места едновременно,  и  успехът е идвал от само себе си. Има и доза късмет, защото, както казах и по-рано, съм попадала на хора, които са оценявали това, което правя, даже когато ги критикувам и не споделям техните позиции. Когато е в интерес на работата, човек трябва да отстоява мнението си, включително и с риск да се конфронтира.  И ще се повторя - за да успееш, е задължителна коректността.

За какво не Ви остава време?

Никога не ми е достатъчно времето, прекарвано със сина ми Атила, който е моята гордост. Сигурно с всяка майка е така.  И за хубави филми нямам време, а съм истински киноман.  

Казвате, че сина Ви е Вашата гордост? Защо? От какво искате да го предпазите ?

В края на краищата, каквото и да си говорим, най-големият успех за една жена е да бъде майка.  

*Интервюто на Айсехел Руфи е пред новия брой на сп. Business Lady

 

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • захарин - 20:22, 01 март

    Г-жо Руфи,готина жена си,но не съм съгласен с теб,аз работя вече повече от 8 години със сърце и душа обаче заплатата ми не мърда даже става още по лошо и това съм го изразил красноречиво в моята статия!какво постигнах като живея мизерно,та пациентите не казват дори едно благодаря.Иначе ви харесвам да сте живи и здрави и по големи успехи!!!

  • до Стефан - 22:47, 14 февр.

    И ти ги четеш, льльо, че и коментари им пишеш, бунак завистлив!

  • Стефан - 22:10, 14 февр.

    Сами се интервюирате и сами се четете.22568

  • Успех! - 20:15, 14 февр.

    Симпатични сте! Пожелавам ви успех! Дано запазите хъса си дълго време!

Напиши коментар

Коментари