сряда, 15 август 2012, 12:52 ч.

Чиновнически прочит

След Ботев на мушката Левски и Вазов

BNews.bg

След Ботев на мушката Левски и Вазов

Въпреки изявлението на просветния министър, че творчеството на Ботев няма да се маха или цензурира в учебниците, споровете около намеците за дискриминация в стиховете на големите ни поети продължават. BNews публикува цитати от докладите на Комисията за защита от дискриминация и оставя на читателите си сами да оформят мнението си.

Вече трети ден продължава напрежението около докладите на Комисията за защита от дискриминация, посветени на стереотипите в българските учебници. В споровете около тях се появи въпросът, зададен от издателство „Просвета”, трябва ли да бъде изваден Ботев от учебниците, защото е писал за „беснеещия турчин”. Това предизвика истинска революция в интернет в защита на големия поет.

Заради коментарите по форумите и дискусиите в медиите, просветният министър прекъсна отпуската си във вторник, за да обяви, че никой не е имал идея да маха Ботев от учебниците. В сряда и Комисията за защита от дискриминация излезе със становище, в което твърди, че не е подлагала на съмнение присъствието на Ботев в учебниците. Ден по-рано и самият министър оневини Комисията и обяви, че в доклада нямало констатации за съществуваща дискриминация.

BNews публикува цитати от докладите на Комисията едно към едно, за да могат читателите сами да преценят опита ли се някой да посегне Левски, Ботев и Вазов.

Български език”, 7. клас, „Просвета”, 2008г.

Пример за упражняване за правилно неправилно цитиране „... да гледа турчин, че бесней над бащино ми огнище... Бунтовникът не може да се примири с това, че турците „беснеят над бащино му огнище”.

Приведеният текст  би могъл да бъде спестен и заменен с друг, доколкото в случая не се изучава Ботев, а се посочва пример за правилно и неправилно цитиране.

„Литература” 7 клас изд. къща Анубис, 2011 - Художествен текст  Стр. 10, 18, 22 -"Свободолюбие и героизъм" , "На прощаване"  от Христо Ботев,

„...Но кълни, майко, проклинай
Таз турска черна прокуда,
Дето нас млади пропъди
По таз тежка чужбина –
Да ходим,да се скитаме
Немили, клети, недраги!...”

"Турска прокуда, беснеещ турчин, турците...убиват, позорят.. и т.н."

При евентуалното възприемане на текста извън историческия контекст, съществува риск за пренасяне на отрицателното  отношение към турците от страна на учениците върху техните съвременници. Липсва  съвременен коментар за историческите измерения на описани събития и явления.

"Човек и общество", 4 клас -

„османската полиция заловила Апостола и съдът го осъдила на смърт” – тази тема е много деликатна

защото Васил Левски е национален герой и при преподаването на урока за Левски и неговото залавяне, трябва да се внимава с етнонимите „османци” и „турци”. Факт е, че в конкретния случай авторите коректно са използвали словосъчетанието „османска полиция”, а не турска, но смятам, че е редно да има и допълнителен обяснителен текст за това, че

османската полиция е изпълнявала служебните си ангажименти, за османската полиция, Васил Левски е бил нарушител на реда.

Такава е била политиката на империята.

 Български език, 7. клас, Просвета, 2008, Милена Васева, Весела Михайлова

Стр. 56 - Урок „Знам и мога”, Правилно и неправилно цитиране,: „...Той беше Мунчо. Като позна главата на любимия си Русия-на, той вторачи яростни, безумни очи в нея и изригна, в един дъжд от плюнки, една колосална попръжня против Мохамеда и султана...” 

Приведеният текст от „Под игото” на Иван Вазов би могъл да бъде спестен и заменен с друг

доколкото в случая не се изучава художественото произведение, а се посочва пример за правилно и неправилно цитиране.

„В учебника по български език за шести клас (на изд. „Булвест 2000”)

се въвежда понятието за майчин език; говори се за „родната реч” на Вазов и за навлизането на прекалено голям брой чуждици в българския език. (с. 12).

На фона на информацията за съществуването на над 3000 различни езици в света

е пропусната възможността да се обясни, че децата от етническите малцинства в България имат друг майчин език;

липсва дори споменаване за съществуването на деца – билингви. Тук се лансира виждането само за българския език като майчин език, като се пренебрегва/игнорира фактът, че в училището и в класа има деца /ученици, хора, чийто майчин език е различен от българския”

„Български език”, 7. клас, „Просвета”, 2008г. Стр. 57 - „Манго и рибарят”

"Спечелил Манго пари, купил си нов кожух и тръгнал към дома, да се похвали на циганката...  ... – Защо ти е кожух? – рекъл рибарят. – Зиме ще го носиш, а лете ще го захвърлиш, молците да го ядат. Я по-добре да се разменим: дай на мене кожуха, пък ти вземи мрежата. Денем риба ще ловиш и ще ядете и ти , и циганчетата, и циганката, а нощем колиба ще си направиш от мрежата. Я виж колко е голяма!”

Текстът индиректно насочва учениците към убеждението, че ромите са винаги гладни и без покрив, и че новата дреха не им е присъща и е ненужна.

Използването на собственото име Манго, което в създадените стереотипи е нарицателно за циганин, думите „...и циганчетата, и циганката...”, вместо например „жена ти, децата ти” още повече подсилва убеждението, че това се отнася не за конкретния герой, а въобще за ромите.

Читанка за трети клас

Наблюдава се дискриминация, макар и не пряка, по отношение на етническите и религиозни празници

в съдържанието на учебното помагало са намерили място детски стихотворения, разкази и приказки, посветени само на християнските празници – Коледа („Детска коледна песен”, Любен Каравелов, „Гост” по Константин Константинов), Сурва („Пъстра суровачка”, Галина Златина), Цветница и Велкиден („Лазарки”, народна песен, „Цветница”, Ран Босилек, „Великден”, Елисавета Багряна, „Великден”, Дора Габе), Гергьовден („Свети Георги”, Ран Босилек, „Срещу Гергьовден”, по Константин Константинов). Единствено изключение тук прави преданието за ромската Нова година, разказано от Йосиф Нунев „Василица”. За съжаление в в читанката липсват разкази, стихотворения, предания от и за ромски, турски, еврейски и арменски празници и обичаи.

Математика за трети клас, Здравка Новакова, Таня Вълкова, Стоян Иванов

В учебния материал се срещат задачи, в чиито условия присъстват християнските празници и обичаи - Коледа  (задача 5, стр.49, задача 3 и 4, стр. 50, задача 3, стр.51), Кукери (задача 3, стр.76), Тодоровден (задача 3, 77 стр.) и една задача, в  условието на което е „веселият ромски празник Мая”.

В учебника липсват задачи, в чиито условия да фигурират народни празници и обичаи на представителите на  еврейския, арменския, турския и др. етноси.

Математика за трети клас, Ангелина Манова, Рени Рангелова, Юлияна Гарчева

И тук велкиднеските яйца присъстват в условията на задачи от стр. 96 и 97. Никакви други религиозни празници и обичаи не присъстват на условията на задачите.

Изобразително изкуство за трети клас,  Драган Немцов, Петя Иванова, Веселин Димчев, Чавдар Попов

В учебника са представени само традиционни носии от различни етнографски области на България и илюстрации на обредни хлябове, характерни за етническите българи-християни.

Като форма на непряка дискриминация може да се отчете отсъствието илюстрации с традиционно ромско, турско, арменско, еврейско и т. облекло, както и на споцифични за етническат агрупа обредни ястия.

„Препоръка към учителите в пети и шести клас за избягване на европоцентристките внушения при въвеждане на понятията за цивилизация

и обществено развитие – учителите да допълват с кратки обяснения за Изтока, Америките и пр., за да не се формира изцяло евпороцентристка представа за света, която сама по себе си може да формира расови предразсъдъци”.

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • б0154 - 14:21, 21 авг.

    към въпросния selim намаза ли си дупето с вазелин манафин крастав на колко см ти го отрязаха

  • Батак - 15:55, 20 авг.

    Не нападаме обикновените турци - нападаме жестокото отношение и садизма на турските власти. Къде в турската история се казва за убити, изнасилени и незнам си още какво деца и жени от българи.... май никъде!

  • Батак - 15:51, 20 авг.

    А ,каква е била политиката на "османската"-турската полиция и съд при опожаряването на църквата св."Неделя " в гр.Батак ? Там са изколени, избити и овъглени около 2000 души българи .

  • История - 19:25, 16 авг.

    Между другото, през 1992 г. в Нагорни Карабах, арменците също са изкормвали бременни жени, но нали са го правили върху азерите /също турци/ тук нямаше никакъв отзвук за издевателствата на арменците върху азерите. Всички отричат трудовете на проф. Станфорд Шоу и проф. Джастин МакКарти, но това са трудове на специалисти по Османска история, а помията, която се сипе върху историята от онова време е от аутсайдери за истарията и пропити от злоба хора.

  • История - 19:20, 16 авг.

    Всички нападат турците, а никой не признава причиненото на този народ. Арменците с помощта на руснаците в ония години са избили по жесток начин около 2,7 млн. мюсюлмани.

  • История - 19:17, 16 авг.

    Голяма част от българската история е формирана с натиска и желанията на руснаците. В ония години руските пари и емисари са поддържали всичко насочено срещу турците в стремежа да се отслаби Османската империя и Русия чрез война да може да получи излаз на топли морета. Затова авторът на "Стани, стани юнак балкански ... " е получил голямо количество златни рубли - това го потвърдиха и по СКАТ. Дори българи признават, че към Ботевата чета не са се присъединили българи, дори им е отказвана храна и вода; за мнозина е ясно, че не е убит от турски куршум, но тезата за тове, че е убит от турски куршум се поддържа, за да се поддържа българския национален дух, нищо че е базиран на лъжа и омраза. Левски е бил придружен от шепа заптиета през планина и не са се намерили хора да го освободят - защо ли?

  • Нешо - 17:40, 16 авг.

    "Турчинът кротко и спокойно се опитвал да обясни някои исторически истини, а "ганьовците" обиждали. Точно такива изказвания карот "ганьовците" да губят търпение и да отговарят остро. Първо, никаква историческа истина не споменава "турчина", трябвяло да бъдат поправени историческите грешки и жестокости, които взаимно сме си причинили, вие чувате ли се? Какви жестокости сме им причинили, а и терминът "владичество" не дава ясна представа нито за разрушените и ограбени Балкански държави, нито за геноцидите и насилствената ислямизация, нито за милионите роби влачени навсякъде из империята, нито за жестоките потушавания на всякакви недоволства, нито високата престъпност, от която страдали именно християните, нито за това, че това е била съдбата и на народите от другата страна на днешна Турция и го пише в историята им. И това всичкото на фона на поредното нахлуване на турски войски в Сирия, имайте малко срама. Ако не го пише в учебниците, ние ще си напишем истински учебници, по които децата ни да учат.

  • История - 12:00, 16 авг.

    В Османската империя е имало тирания, не защото турците са някакви изверги, а защото не е имало разделение на властите.Боко и Цоко ви го предлагат същото в "НЮ" вариант и на повечето ви харесва. Както и повечето българи не си падат по насилствена смяна на имена, но 40 год. преди това т.н. Велики сили са си подавали едни листчета и сме попаднали в съветската сфера- и пак тирания..

  • 7 - 11:59, 16 авг.

    Долу ГЕРБ и САМО АТАКА

  • ш - 11:32, 16 авг.

    ИДИОТ, ТОЧНО ЗАТОВА КАЗВАМ - КОГАТО МИ ЦЪФНАТ НАЛЪМИТЕ. Доста ниска топка си, келеш. Раята нали ви го набута или искаш още ?

Напиши коментар

Коментари