сряда, 11 септември 2013, 7:40 ч.

ВВС без глави

Скандал! Всичките ни военни пилоти са негодни да летят

BNews.bg

Скандал! Всичките ни военни пилоти са негодни да летят

Може би мнозина си спомнят катастрофата на военен самолет МиГ – 29 на 26 април 2012 г. Машината се запали във въздуха и падна в нива, пилотите оцеляха, но с тежки травми. Оказва се, че и двамата са били с "незавършена летателна годност". Но... всъщност всички пилоти от Военновъздушните ни сили нямат право да летят във въздуха по НАТО-вските стандарти!!! Това показа разследване на BNews. ДАНС е изпратила сигнал до военния министър за нарушенията във ВМА по летателната годност на авиацията ни.

При катастрофата на военен самолет МиГ-29 през април 2012 г. машината се запали във въздуха и падна в нива край пловдивското село Голям Чардак.

За щастие пилотите  - майор Дойчинов и капитан Методиев оцеляха, макар и със сериозни травми след катапулта, и инцидентът сложи край на кариерата им на летци.

Полетът беше подготовка за българо-американска летателна тренировка “Тракийска звезда”, която се провежда в Авиобаза Граф Игнатиево и която заради инцидента беше отменена.

Версиите за инцидента бяха няколко. Пилотска грешка е причината за катастрофата с изтребителя МиГ-29, съобщи седмица след инцидента военният министър Аню Ангелов. Според комисията, разследваща пожара в самолета, "грешка в експлоатацията на летателната техника при излитане" e причината. Беше отхвърлен като възможност и малкият брой летателни часове на пилотите.

Оказва се обаче, че екипажът на катастрофиралия самолет  - 40-годишният тогава майор Илия Дойчинов, който има 18 г. летателен стаж, и 37-годишният капитан Петър Методиев, с 13 г. летателен стаж,

всъщност е с „незавършена летателна годност”

според регламентиращите документи  - Наредба Н- 2/2001 г., сборник  инструкции ОАМНИИ/1985 г. и Наредба Н- 11/2001г. за безопасност на полетите. Има съмнения, че лекар експерт не е проверявал какво казват медицинските досиета на двамата пилоти, научи BNews.

Само месец преди инцидента с МиГ-29,

през март 2012 г. служба „Военна полиция изпраща до Военна прокуратура докладна записка, че летците ни са с незавършена летателна годност и това застрашава безопасността на полетите. 

„Незавършена летателна годност“  означава, че пилот или парашутист си е „спестил“ важни процедури от авиомедицинското обучение и тренинг, каквито са

изследванията в хипобарна камера и центрофуга, които са задължителни за покриване на международните стандарти  за летене. 

През тях минават не само пилоти, щурмани и бордови екипаж, но и парашутисти от специалните сили и от ВМС. Тренировките са задължителни и за пилоти, които не са летели повече от 3 месеца, за боледувалите, както и онези, които минават на по-сложен самолет.

Според нормативната уредба изследванията в барокамера задължително трябва да се правят веднъж на 2 г., а в центрофуга – на 3 години. Когато пилотът премине 40-годишна възраст, проверката в двeте съоръжения се прави всяка втора година.  

В България обаче изследванията в двете съоръжения не се правят от години.

Причината – остарели са, не дават точни показания и дори са опасни за летците.

Единствената барокамера е руска, от 60-те години, а завода производител вече не съществува. Центрофугата е българска, но също доста стара.

По искане на ВМА инженери от Техническият университет в София проверяват  двете съоръжения. Оценката на специалистите е, че уредите са в лошо състояние и не могат да бъдат пуснати, нито ремонтирани.

Това потвърждава и

проверка на инспектората на МО от юли 2012 г. след сигнал на ДАНС и „Военна полиция”, с данни от която BNews разполага. 

Наредена от министъра на отбраната Аню Ангелов, тя открива, че хипобарната камера и центрофугата са остарели, технически неизправни и с тях не могат да се покрият НАТО-вските стандарти STANAG 3114  И STANAG 3827.

Тези стандарти България е ратифицирала още през 2006 г. и те са задължителни за участието на българската авиация в съвместни операции на НАТО - включително за въздушната охрана на границите на България.

Диагнозата на летателната годност на авиацията ни е компрометирана,

заключва докладът на комисията. Тя предлага на министър Ангелов  спешно да се намери решение за финансирането на барокамера и центрофуга и да се структурира авиационната медицина.    

Тази година от 28 до 31 май във ВМА минава втора проверка, отново по сигнал на ДАНС.

Комисията по проверката оглавява полк. Ганецовски от ВВС. В нея няма представители на отдела по авиомедицина към ВМА, който на практика работи с барокамерата и центрофугата, а лекарите му имат специалност авиомедицина. Интересна подробност е, че в нея не участва и полк. Алексиев, който е шеф на Научно приложния център по военномедицинска експертиза, авиационна и морска медицина (НПЦВМЕАММ) към ВМА. Точно по това време той е на посещение в Авиомедицинския център в Белград.  

Странно как -  този път комисията стига до съвсем други изводи, без междувременно да има промяна в обстоятелствата.

Позовавайки се на новата Наредба Н-4, която касае резервистите, тя заключва, че е отпаднала необходимостта от изследване в барокамера и центрофуга.

Наредбата е продукт на полк. Алексиев. Последното становище по казуса е от 30 юли 2013 г. То е на шефа на инспектората на МО Веселин Маринов до министър Ангел Найденов и отново е

по сигнал на ДАНС за нарушения във ВМА по летателната годност на авиацията ни.

В него Маринов пак пише, че проблемът с барокамерата и центрофугата не е решен, но застъпва тезата, че липсата на изследвания в тях не влияе пряко на безопасността на полетите, цитирайки мнението на специалисти от ВВС. Маринов отново настоява да се структурира и финансира авиомедицината.   

Под доклада на Маринов е сложил подписа си и бригаден генерал Румен Радев, зам.-командир на военновъдушните ни сили, който през май 2012 г, прави

шокиращото признание, че българските ВВС са "обезглавени", именно защото летците  ни от 2004 г . не са минавали през центрофуга и от 2007 г. – през барокамера.

На заседание, на което се обсъжда проблемът, генералът казва: 

„А без да са минали тези изследвания, ние не можем да ги пуснем да летят”,

и настоява, че двете съоръжения са нужни и че алтернативата – изпитанията да се правят в чужбина, е много скъпа. По неофициални данни двете заедно струват близо 3 млн. евро. Има опция покупката им да бъде част от сделката за нов многоцелеви изтребител.    

Интересно е, че въпроса за двата уреда и за спазване на стандартите при авиомедицнските прегледи поставя през март 2006 г. и сегашният министър на отбраната Ангел Найденов, тогава в качеството си на шеф на парламентарната комисия по отбрана. Той сезира министъра на отбраната по онова време Веселин Близнаков. Резултат обаче няма.

Бившият министър на отбраната Ангелов пък или е непоследователен, или е подведен, защото през 2011 г. подписва наредба да се правят изследвания в барокамера и центрофуга, а през февруари 2013 г. слага подписа си под новата Н-4, с която те отпадат.

Упадъкът в изследванията на годността на летците започва

след преобразуването на Обединения авиомедицински институт  в Център по военно медицинска експертиза и авиационна медицина към ВМА. Тогава шефът на Централната военномедицинска комисия (ЦВМК) към ВМА полк. Алексиев подбира в състава й лекари, повечето от които нямат специалност авиомедицина, и игнорира лекарите от отдела по Авиомедицина. Полк. Алексиев, който е и началник на НПЦВМЕАММ, предлага на началника на ВМА ген. Тонев да бъдат спрени двете съоръжения от работа.

По негово предложение, оформено и като заповед, в протоколите за освидетелстване на летците от 2007 г. досега  пише: „Не е проведено изследване в барокамера и центрофуга”.
Пак в нарушение на нормативните документи

всеки протокол вместо с решение „незавършена летателна годност” завършва със заключението „годен за летателна работа”.

От което следват много рискове  -  за живота и здравето на летеца и безопасността на полета, заплаха за населените места, над които се лети, риск да бъде унищожена техника за милиони.

В нарушение на правилата обаче са и самите въздушни асове.

От години без валидна летателна годност в страната и чужбина летят командващият на ВВС ген. Попов, който има и сериозно сърдечно заболяване, но лети на изтребител „Грипен” в Швеция, и началникът на отбраната ген. Симеонов, който е летял няколко пъти през последните години, последно на 1 април т.г.

От 2009 г. летателна годност си е взел и самият полк. Алексиев, който има проблеми с очите, сърцето и опорно-двигателния апарат. Това не му пречи да изпълнява седем длъжности – началник на центъра към ВМА, председател на ЦВМК, шеф на ТЕЛК, шеф на комисията, която определя степента на телесни повреди на ВС, борден лекар, зам.-шеф на МБАЛ – София.  Полк. Алексиев, който през декември т.г. трябва да се пенсионира, отскоро е с удължена с 3 г. военна служба, научи BNews.

Заповедта е издал зам.-министърът на отбраната Иван Иванов. Само няколко дни преди да подпише за трите години за Алексиев, министърът е прочел сигнала на ДАНС за нарушенията в експертизата за летателната годност, разказаха пред Bnews хора от МО, притеснени за случващото се.

Така излиза, че практиката с фалшиви свидетелства за годност освен,  че е игра ва банк с живота на летците ни,  

обслужва и нечии интереси във военното министерство.

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • странно е - 09:01, 15 май

    Не знам какво да мисля за военните, 25 години само те не искаха да се разсекрети какво са правили с българския народ като политическа полиция. Искаха да стават менаджери, но може ли военен да е цивилен менаджер? И куп други неща, които в нормално общество НИКОГА не биха се случили. Просто здравият разум не го побира.

  • аз - 18:00, 29 окт.

    Случайно минаващ е амбреаж

  • овен - 13:44, 27 септ.

    Да бъдеш военен или овен(ен) тов,е въпроса.

  • бе-е - 18:00, 25 септ.

    Що така бе г-да авиатори?

  • човек - 16:27, 24 септ.

    Седмата длъжност на Л.Алексиев - кум на ген. Симеонов. Това обяснява нещата.

  • Летецът - 16:10, 13 септ.

    Браво на журналистката, така трябва да се пише само истината иначе се превръщаме в българи от 2013 година на крачка от шизофренията. До колкото до големите коментари на колегите летци разбирам ги но това е положението тъжно но истина.

  • Случайно минаващ - 18:27, 12 септ.

    Тази статия е най-голямата глупост, която съм чел напоследък. Първо - пилотите не са прекратили летателната си кариера заради инцидента - единият се пенсионира, а другият премина обучение и сега отново е пилот в същото поделение. Второ - не бе прекратена съвместната тренировка, а временто бяха прекратени полетите на българските самолети, като същите се възстановиха при максимално бързо. Трето - НЕ МИ СТИГНА ЕНТУСИАЗМА И СВОБОДНОТО ВРЕМЕ ДА ПРОЧЕТА ОСТАНАЛИТЕ ГЛУПОСТИ ОТ СТАТИЯТА. С този тип журналистика не помагате на никого... а само се излагате.

  • ivan - 08:02, 12 септ.

    Vie ne vigdate li kakav e problema Samoletas na snimkata li!!

  • W w w. O R I G I N A L N I . B E - - -OPИГИHAЛНИ ЕКИППИ ЗА Ф - 01:06, 12 септ.

    W w w. O R I G I N A L N I . B E - - -OPИГИHAЛНИ ЕКИППИ ЗА ФУТБОЛ 13/14

  • Ненчо Еремиев - 23:41, 11 септ.

    Ало моме, Даниела Стефанова, Преди да пишете нещо прочетете, или попитайте. Случаят със самолет МиГ–29 не е катастрофа, а АВАРИЯ. Самолетът е разрушен напълно, но пилотите са живи.Преди "сто" години и аз съм преминавал през същите барокамера и центрофуга. още тогава не бяха в блестящо състояние. Причината е, че и преди и сега се дават пари за всичко друго но не за армия, авиация и здраве на пилотите. Не знам дали още ходят на зимен лагер в Боровец.

Напиши коментар

Коментари