сряда, 16 октомври 2013, 7:53 ч.

Кога звукът ще падне?!

СЕМ ще мери децибелите в рекламите

BNews.bg

СЕМ ще мери децибелите в рекламите

Съветът за електронни медии събира оферти за техника, с която да мери силата на децибелите в телевизионните реклами. Това каза председателят на медийния регулатор Георги Лозанов пред BNews.

Съветът за електронни медии събира оферти да купи техника, с която да мери силата на децибелите в телевизионните реклами.

Това научи BNews от председателя на медийния регулатор Георги Лозанов.

СЕМ се стяга да изпълни контролните си функции по силата на звука в клиповете почти седем месеца след влизане на закона в сила. Припомняме, че от април т. г. в Закона за радио и телевизия (ЗРТ) беше записан нов текст, според който силата на звука на рекламите не трябва да е по-голяма от звука на останалата част от програмата. Причина за него станаха многобройните жалби на граждани в СЕМ от стряскащия и агресивен звук на рекламните клипове. 

Станаха ли по-поносими като звук рекламите няколко месеца по-късно? 

Отговорът е лесен - "драгите зрители" пак казват "не" и продължават да роптаят: Кога най-накрая ще намалите звука на рекламите!! И недотам внимателното заслушване в телевизора, показва, че рекламите все още се открояват най-вече с децибелите си.

Телевизиите и СЕМ обаче твърдят, че децибелите са намалели, а жалбите - почти са секнали.

"Забелязвам, че има промяна в позитивна посока, макар че не всички спазват закона", каза шефът на медийния съвет Георги Лозанов. Той твърди, че и жалбите от гневни зрители сега са по-малко и дори съвсем спорадични. Защото телевизиите почнали да си купуват устройства, с които да регулират нивото на звука.

Самият СЕМ в момента събира оферти за техника, с която да контролира звука, т.е. да прави мониторинг. По думите на Лозанов инвестицията в този тип устройство е около 3000 евро. Другият вид - за регулиране на силата на звука, обаче струвал по-сериозни суми.

"Рекламите намалиха усещането за силата на звука, след като телевизиите въведоха контрол от началото на юли" ,

това пък каза изпълнителният директор на Асоциацията на българските радио и телевизионни оператори (АБРО) Мехти Меликов. Всички големи електронни медии, които членуват в асоциацията, са купили техника и контролират спазването на стандарта за звук с тях, твърди той.

Въпреки това и след 30 юни има жалби на зрители, и дори по думите на Меликов, имало известно активизиране, което той обяснява с очакването звукът да бъде нормализиран, което хората изглежда не са усетили.

"Има случаи,  когато рекламата започва веднага след филма. Когато той завършва с тиха музика и дълги надписи, е нормално да има усещане за разлика в звуковото равнище, особено ако човек е задрямал.

Има колективна сугестия, че звукът на рекламите е много висок",

коментира проблема Меликов. И макар да твърди, че телевизиите се саморегулират за звука на рекламните послания, шефът на АБРО казва, че промяната в ЗРТ всъщност е безсмислена, защото не решава проблема, който дори не бил там, тоест в силата на звука.

"Силата на звука, пикът му, и сега е изравнена и не се различава от останалата част на програмата, както казва законът. Усещането за по-силен звук е субективно и се дължи на "смачканата" динамика на звука",

обяснява той, съмнявайки се дали ще бъде разбран от неспециалисти.

Не само Меликов, но и Лозанов смята, че усещането за силата на звука на рекламите е субективно. Шефът на СЕМ дори открива корените му в общата ни изнервеност от живота, който живеем.

"Сигурен съм, че има и жалби, които се дължат на общата изнервеност на зрителя и затова трябва много обективен метод. И аз също слушам на базата на мойто тренирано ухо",

признава Лозанов и се надява, че в момента в който купят техника, цялата субективност ще изчезне.

От АБРО пък очакват саморегулацията да обхване повече телевизии, както и рекламодатели, които разбираемо нямат нужда от реклама, чийто звук зрителят не иска да слуша и посяга към дистанционното.

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • ь - 09:39, 16 окт.

    Пуснете, която и да е ьTV и ще усетите разликата, как гръмват рекламите, без значение дали е екшън филм, новини или музикално предване. Винаги трябва да си готов с дистанционното. И какви са тези глуспости с постонни етикети/реклами пъърху други предавания или 20 слекунди преди рекламата почват да се въртят някакви рекламни глупости. Не стига ще рекламното врем стана вече 1/4 от цялкото време (т.е. на 15 мин предаване има 5 и повече време рекалми) ами доплнитени реклами по време на филма. Аман от евтино печалбарство!

Напиши коментар

Коментари