неделя, 03 август 2014, 16:02 ч.

Еволюция

Птиците са динозаври, които са оцелели до днес

Птиците са динозаври, които са оцелели до днес

Днешните птици са произлезли от динозаврите, които измирали в продължение на 50 милиона години. Не всички от тях обаче изчезнали. Част от тях оцелели след катаклизъм, вероятен сблъсък с астероид. Тези щастливци са живи и сега - като птици.

Днешните птици са произлезли от динозаврите, които измирали в продължение на 50 милиона години,

Това е мнението на учени, публикували изследавнето си в сп. Science, пише сайтът Livescience.com.

Динозаврите се появяват преди 245 милиона години и доминират по цялата планета. Сред тях са най-големите същества, обитавали някога земята. Царството им свършило с взрив - ефект от космически сблъсък с астероид или комета с големина, вероятно, 10 км в диаметър.

Не всички динозаври обаче били убити при този взрив. Някои са оцелели и сега ги виждаме като птици

на всички континенти на земята.

„Птиците са единствените динозаври, които доживели до днес“, казва ръководителят на екипа Майкъл Лий, специалист по еволюционна биология в Музей на Южна Австралия и в Унивреситета на Аделаида.

Птиците са произлезли от месоядни динозаври, известни като тероподи.

Те включвали гигантските тиранозаври рекс - Tyrannosaurus rex и хищникът Deinonychus. Последните изследвания на тероподите показват все повече черти, характерни за птиците - например, оперение, кухи кости, 3-пръсти крайници, допълва Лий.

За да разберат как малка, грациозна птичка като колибри може да е еволюирала от теропода, учените изготвили подробно „родословно дърво" на птиците и техните предци динозаври и направили схема на тази трансформация.

Те анализирали повече от 1500 анатомични характеристики от 120 вида древни птици

и на всички клонове от родословието на семейството тероподи. Така установили точно къде едните са произлезли от другите и с каква скорост тази линия се е променяла.

Изследователите открили, че клонът на тероподите, дал живот на съвременните птици, се състои от единствените тероподи, чиито тела прогресивно се свивали. По линията, която води директно до появата на птиците, размерите на телата им намалявали поне на 12 различни етапа в продължение на 50 милиона години.

От хищните тетанурани с тегло 160 кг, живели преди 198 милиона години, та до архиоптерикса,

дълго смятан за първата праисторическа птица. Тя е живяла преди 150 милона години и тежала по-малко от килограм - 0.8 кг. „Никоя друга група динозаври не е претърпявала такова смаляване за такъв период", обяснява Майкъл Лий пред онлайн изданието.

И още нещо, учените открили, че праотците на птиците развили нови скелетни адаптации - крила, увеличен мозък, по-малки зъби и големи очи - при това 4-кратно по-бързо от останалите динозаври.

„Птиците са произлезли от най-способния на развитие динозавър", смята ученият.

В крайна сметка „това, че били най-малките и най-леките в един свят на гиганти и че имали възможността да развият анатомични адаптации, дало на птичите предци нови шансове в заобикалящата ги среда - да се катерят по дърветата, да плават и летят“.

Тази екологична приспособимост помогнала на птиците да преживеят ефекта от катастрофата с метеорита, която унищожила всичките им братовчеди. Като изпреварили динозаврите в смаляването на телата и в развитието си, птиците успели да оцелеят там, където по-маститите им роднини не могли.

Занапред Лий и екипът му се надяват техните методи да бъдат приложени в изучаване на времевите

и качествените изменения в развитието и на други животински групи: например, точно колко време след измирането на динозаврите са се появили бозайниците.