сряда, 13 август 2014, 15:11 ч.

Уникален бг-патент!

Екозавод ще превръща старите гуми в 4 индустриални продукта

BNews.bg

Екозавод ще превръща старите гуми в 4 индустриални продукта

Български инвеститор с българска идея и патентована технология ще рециклира без горене, напълно екологично, старите автомобилни гуми във Видинско. При уникалната технология, по която ще работи новият екозавод, накрая ще се получават четири продукта, които отново ще се върнат в индустрията.

Българска технология, патентована у нас и в още 50 държави, ще заработи във Видинския регион, най-бедния в България и в Европейския съюз, в село Сланотрън.

Нов български завод, който вече е построен, ще рециклира напълно екологично старите и непотребни автомобилни гуми, като в края на процеса, готови да се върнат в индустрията отново ще излизат четири продукта.

Това разказа за BNews изпълнителният директор на завода Тодор Николов. Днес, 13 август, проектът бе представен и пред медиите във Видин.

Инвеститор на уникалния екопроект е "Търговска и технологична компания", създадена с цел да реализира именно този проект по защитения в България патент, който се регистрира и в други държави.

Над 35% от инвестициите в завода, създаден по уникален проект на учени от БАН, са вложени в екочастта. 2,5 млн. лв. са средствата, отделени за машини и съоръжения, поясни Николов.

Заводът ще работи с пиролизна технология, метод, който е познат за света, но българското подобрение така да се каже, е начинът и средата, в която се осъществява тази пиролизна обработка, обясни Николов.

За скептиците, на първо място трябва да се каже, че категорично в тази технология няма горене, какъвто е принципът досега, и по какъвто начин оползотворяват старите гуми циментовите заводи, които са най-големият им консуматор.

Те ги използват, за да подобрят ефективността на горивата си.

Какво всъщност представлява самият процес по новата българска технология - гумите се обдухват с газове, след което се разпадат, като в процеса се извличат полезни материали, които след тяхната преработка могат да бъдат върнати обратно в индустрията. След като нагорещените газове се използват за въздействие върху гумата, те се насищат с въглеводороди, от които се получава течна фракция, която се нарича пиролизно масло.

Пиролизното масло е продукт, сходен с мазута и нафтата и се използва за котелно гориво в различни производства. В края на цялостната преработка се получава метален скрап и въглерод под формата на сажди. Металният скрап се обработва от фирми, които на своя ред го връщат в индустрията като суровина.

Извлечената въглеродна фракция пък участва в най-разнообразни производства - гуми, оцветител на пластмаси, дори в текстила.

Според изпълнителния директор на фирмата основно притеснение за местните жители може би е, че от технологията ще се отделят отровни газове. Това обаче е възможно само ако технологията включва горене, нещо, което няма как да се случи при пиролизата, отсича Николов и допълва:

Средата, в която се извършване обработката на гумите, е наситена с водни пари, което категорично отхвърля версията за горивен процес.

А и не само това -

ако има горене, материалите, които искаме да получим, ще изгорят, а нашата цел е да извлечем полезните материали и да ги върнем обратно в индустрията.

В края на този процес заработва системата за очистване на газовете, която е отделна система, отделна разработка съвместно с БАН. С нея си е изпълнена поставена цел да бъде сведено до минимум съдържанието на сяра в изходящите газове. За първи път в малка инсталация се прилага технологията за очистване, която до този момент функциониране само в големи горивни инсталации, като в големите ВЕЦ-ове.

Процесът е добре познат. Наличната сяра в газовете се поглъща от калциев оксид, в следствие на което се получава гипс, поясни Николов.

Простото обобщение показва, че в края на процеса от една изхвърлена гума ние добиваме метален скрап, гипс, технически въглерод и пиролизно масло.

Що се отнася пък до притесненията за вредните газовете, които ще се отделят при преработката, съдържанието им ще е в пъти по-ниско от нормите, приети в България и Европейския съюз. "Съдържанието на газовете от комина на завода е не повече колкото от комините на две къща", посочи още изпълнителният директор на екозавода.

Не на последно място, освен работещ еко проект, компанията ще осигури на местното население между 20 и 30 работни места, а над 100 000 лв. ще влизат в икономиката на региона.

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • Иво - 11:55, 07 септ.

    Нагли "бизнесмени" искат чрез корумпирани държавни служители да си издействат пускането на една екологична бомба в нашият район, която ще трови въздуха, водата и ще убива бавно нас и децата ни. Няма да си продадем здравето заради няколко работни места.

  • малеелее - 16:38, 16 авг.

    Каква новина само! И особено за ВЕЦ-овете!!

  • Иво - 12:52, 15 авг.

    Ще има протести докато незатворим този китайски буклук, който ни трови.

  • дано - 08:55, 15 авг.

    Дано повече българи създават бизнес, защото заради чиновници, корумпирани политици и пр. Това е трудноА без работещи предприятия отиваме в нищото

  • Horeishio Kane - 20:12, 14 авг.

    Браво. Много хубава новина.

  • jery - 22:54, 13 авг.

    Това е руска технология, от преди двадесет години(за което ще си имаме проблеми с Русия, те държат патента, дано Ангел да го е платил, но не вярвам) иначе процеса е уникален, а и мястото е много добре подбрано! По Дунав ще се транспортира суровина от Европа на най-ниска цена! Все пак браво, проект откраднат и реализиран за повече от 5 години!Поздравления Ангеле за търпението и постоянството ти!

  • вени - 22:35, 13 авг.

    Браво. Дано има повече подобни проекти

  • sht! - 17:26, 13 авг.

    една чудесна новина! дерзайте!

Напиши коментар

Коментари