неделя, 16 август 2015, 10:04 ч.

Идеи за включване

Роберт Джераси: 3-годишни ромчета ще учат български език заедно с майките си

BNews.bg

Роберт Джераси: 3-годишни ромчета ще учат български език заедно с майките си

Необходимо е да прогнозираме събитията, за да се запълват „белите петна“ в социализацията на децата роми.

– От парламентарната трибуна министърът на образованието и науката проф. Тодор Танев заяви, че интегрирането на етнически малцинства в образователната система, по-конкретно на ромския етнос, има приоритетно място в политиката на МОН. В политическия кабинет специално е включен експерт, пряко ангажиран с работата по социализиране на ромите чрез образование. Вие ли сте този експерт, г-н Джераси?

– Да. В последните 25 години съм работил в седем европейски страни – основно в неформалното образование, в комуникация с различни етнически групи, в решаването на проблемите им. Самият аз имам особена чувствителност към ромския етнос.

От години се опитвам, включително и в партньорство с по-големи фондации, да привлека вниманието към набъбващия проблем с образователната интеграция на ромските деца. За съжаление, не видях решителни мерки за глобалното му разрешаване. А Десетилетието на ромското включване се превърна в Десетилетие на ромската илюзия.

Разбира се, проблемът е комплексен – взаимосвързани за неговото разрешаване са социалната и здравната сфера, зависи от безработицата и т.н.

– Да се фокусираме върху това, което може и трябва да направи Образователното министерство.

– Екипите на Министерството започнахме с изработване на стратегия, на която „да стъпим“ за преодоляване негативните статистики. Говоря за тенденции в резултат на анализи на Световната банка, от PISA и други проучвания за равнището на образованост, за нивото на отпаднали ученици, увеличаването на насилието в училище...

На базата на тенденции, сочещи увеличаване на ромските деца, които през следващите години ще влязат в училище, трябва да заострим вниманието си върху този въпрос. Да търсим отговорите му на всички равнища – МОН, РИО, общини и най-малки селища.

Утвърдената Стратегия за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства (2015 – 2020) е с План за действие към нея. Документът е в синхрон с националната стратегия за интеграцията на ромите, но пречупен през специфичните задачи на образователната интеграция.

– Видно е – има политическа воля за решаване на проблема.

– Категорично. Ще трябва да преодолеем и редица трудности. Ще уточня. Иска ми се не да тичаме след събитията, а да сме с възможност да ги прогнозираме и да реагираме. Преди всичко не можем да правим прогнози без анализи.

За съжаление, оказва се, че отчетите от миналите години съдържат емпирични данни, но не и анализи. Сега Планът за действие така е направен, че на всеки етап от изпълнението му ще има контрол и обратна информация. Няма да чакаме 2020 г., а ще има междинни анализи за постигнатото.

И друго – в началото на септември ще изискаме от всички училища в страната да предоставят информация за неправителствените организации, с които работят, по какви проекти и с какви цели, брой на обхванати ученици и т.н. Няма да цензурираме дейности. Търсим обратната информация – какво се случва в образованието.

– И за какво ще служи тази информация?

– Ще видим кои региони са наситени с активности и добри практики и кои са „бели петна“. И ще насочим усилия да мотивираме хората за работа с помощта на програми за образователна интеграция, които сега са достатъчно много.

– Пропускате условие номер 1 – финансирането?

– Осигурено е финансирането. Одобрени са оперативните програми, които са с целеви средства за образователна интеграция – например ос 2 и ос 3 на ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Въпросът сега е критериите и условията за кандидатстване така да бъдат направени, че да позволят парите да отидат към конкретни мерки, които ще доведат до конкретни резултати.

Трябва да бягаме от сегашна практика – печелиш проект, изпълняваш го, отчиташ и край. А какво се е случило след финала, колко са трайни  резултатите, каква е промяната... Не казвам, че няма резултатни проекти с устойчивост, но имаме ли информация за тях? По тази причина направихме срещи с големи организации от неправителствения сектор, които работят на терен. Обсъдихме възможността да изведем добри практики, наложили се в стотици училища, които показват стабилност.

– С какво ще помогне тази база данни?

– Тези работещи практики искаме да „вдигнем“ на национално ниво, да ги предложим като модел на други училища. В Министерството трябва да сформираме специализирано звено с основна дейност, насочена към образователна интеграция. Статистиката сочи, че през последните години около 30 – 35 % от новородените деца са от ромски етнос. Трябва да сме подготвени за влизането им в училище.

Задачата ни е, докато навърши 7 годинки, всяко дете да владее българския език, така както го владеят връстниците му, за които той е майчин. Не създадем ли условия да бъдат еднакво успеваеми в училище, тези деца ще са аутсайдери още от първия си учебен ден.

Това е причината да се започне обхващането им още от 3-годишна възраст. Разработваме идея да се организират ромски общностни центрове за начална социализация. В тях децата ще са заедно с майките си и ще имат занимания по български език до 5-годишна възраст. Така ще са подготвени за задължителната предучилищна група. Ако не направим тази подготвителна система, детето без майчин български език ще отпадне още след началните класове. Шансът му е образование, образование, образование.

– А мястото на родителите?

– Необходими са ни като двигатели, за да се случи всичко това. Безспорно, иска се паралелна работа с родителите, за да разберат, че образованието е единственият шанс за реализация на децата им.

Искаме да има и помощник на учителя за работа с малките роми. Задължително е да се вдигне нивото на преподаване в училищата с пробладаващо ромски деца. Радваме се на 60 процента посещаемост на учениците за деня! Занижили сме собствените си критерии.

Разбирам, че тук опираме до мотивацията на учителите, на екипите, които работят със застрашени от отпадане деца. Но изходът не е в сваляне на нивото.

– Ще се залага на качественото преподаване в училищата с преобладаващо ромски ученици?

– Да, категорично. Вече усилено работим и в областта на електронното образование и въвеждането на модерни методи за обучението на учениците роми. Това е другата тема, за нея, както се казва, ще вървим по отделна писта. Не да разказва, а и да показва учителят. Докато детето не усети вкуса на образованието, то не може да разбере колко е хубаво човек да чете, да научава.

Силен е ефектът, когато успели роми стават модел за поведение на деца роми. Смятам, че онези, които са получили шанс за образование със стипендия или друго подпомагане, са морално задължени да допринесат за доброто на собствената си общност. Проблемът на ромската общност може да бъде решен само от самата общност. Без желанието й, с принуда отвън – няма да стане.

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • божо - 10:45, 16 авг.

    никакви включвания, никакви програми няма да оправят мангалите, иска се по-здрава ръка и принуждаване да спазват законите, но сегашното и предишните еврогейски ориентирани правителства си затварят очите и се правят, че няма никакви проблеми, как например ви се струва снощния случай пред общината във Варна мангали да играят кючек върху кола на пътя и да удрят други преминаващи коли - не трябва ли да им бъдат строшени кокалите и да помнят другия път като се опитат пак да го направят, а не само протокол от полицията...това е своеволието и безнаказаността която им е вменена от догановци, местановци, боковци и други подобни

  • Lol - 10:16, 16 авг.

    Прах в очите и още откраднати наше пари!!! Ако държавата иска да образова ромите, защо във всяко ГРАО и социални служби има лице за помощ при "оформяне на документи"! Дръжност създадена за неграмотните роми, длъжност стимулираща ги да не бъдат грамотни, на единственото място от което те са зависими- мястото където получават социални помощи!!! Ясно е че държавните паразити искат неграмотни и лесно управлявани цигани, но когато всички нормални българи си отидат от тази държава, неграмотните цигани, които нищо не могат и не искат да работят как ще ги хранят?! От къде ще намерят парички за крадене?! Време е за това да помислят, а не да продължават по същата схемичка!

Напиши коментар

Коментари