понеделник, 05 октомври 2015, 11:37 ч.

Позиция на Янка Такева

Преди да хулите образованието – бройте до 10

BNews.bg

Преди да хулите образованието – бройте до 10

Образованието трябва да минава през социалната политика, да няма социални помощи без училище, казва Янка Такева.

Янка Такева е магистър по икономика и управление на човешките ресурси от Пловдивския университет и магистър по педагогика от Югозападен универсктет – Благоевград. Доктор на икономическите науки. Член на Изпълнителния комитет на КНСБ, председател на „Обществен женски парламент - XXI век”. Вицепрезидент на Женски комитет на Пан-европейския регионален съвет към Международната профсъюзна конфедерация.

От 1990 г. е зам.-председател, от 1994 г. – председател на Синдиката на българските учители.

У нас имаме много голям недостатък - като започнем да дълбаем какво е било, не остава време да говорим какво трябва да бъде.

- Г-жо Такева, какво е мястото на българския учител в международен мащаб?

- Нашият учител стои добре в сравнение с колегите си в цял свят. Българската образователна система – също. Ще помоля всеки, който иска да хули системата, да преброи до 10 преди да започне. Лично аз не приемам неоснователна критика.

 - Защо?

- 85% от българските учители имат магистърска степен. Нещо, с което не могат да се похвалят много от преподавателите в другите държави. Имат и отлични възможности за кариерно развитие – както чрез курсове, организирани от външни обучители, така и чрез добре развита система за вътрешноучилищна квалификация.

- Понякога изглежда, че родните педагози не са много склонни да губят време за обучения?

- Не познавам учител, който да не иска се развива като специалист. Колегите искат да научават нещо ново, да дискутират и да обменят опит. Но у нас имаме много голям недостатък - като започнем да дълбаем какво е било, не остава време да говорим какво трябва да бъде. Това, естествено, демотивира част от колегите да участват в подобни форуми.

 - Предполагам, има решение на този проблем?

- Решение се оказва подходът да каним повече външни лектори, включително и от чужбина. Така правим например в Академията за образование на Синдиката на българските учители. Въвеждаме иновативни методи за повишаваща квалификация, включително и дистанционно обучение. Много важен е и правилният избор на тема. Давам пример със семинар, който предстои скоро. Той ще разглежда структурата на теста – от поставянето на правилната цел, през начините за създаването и провеждането му до методите за правилна оценка и систематизиране на резултатите. Доколко са успешни тези методи, говори фактът, че учителите идват дори и по време на отпуската си, за да посещават лекциите.

 - Какви предизвикателства виждате пред нашите учители?

- Днес те трябва много бързо да се научат да работят на място с деца със специални образователни потребности. Изключително важно е, че колегите не се уплашиха и поеха товара върху себе си. Въпреки че работят в много агресивна среда, те се справят както с предизвикателствата на „трудните” деца, така и с въвеждането на новите методи на преподаване. И заслужават уважение за това че без да хленчат си вършат много добре работата.

-  Има ли промяна в отношението на обществото?

- Мисля че всички разбират, че без образование не може. Включително и родителите – тяхната роля в един подобен процес е изключително важна. Макар и бавно, обществената нагласа започва да се променя в тази посока.

 - Какво може да направи Синдикатът на българските учители в подкрепа на идеята?

- Ние искаме образованието да минава през социалната политика. Например да няма социални помощи без училище – така, както е практиката в много страни по света. Първата работа на сънародниците ни когато отидат да живеят в друга страна, е да запишат детето си на училище. Защото знаят, че без това няма да получат социална подкрепа от съответната държава. Защо да не е така и у нас?

 - Интеграцията на децата от малцинствени групи също минава през образованието?

- Да, затова е изключително важна промяната в социалната политика, за която говорим. Най-важно е детето да ходи на училище. Много важна е и превенцията. Има изключително добре разработени политики в нормативната уредба на Министерството на образованието и науката – особено за борба с отпадането и обхващането на всички ученици. Лошото е, че част от мерките се финансират в недостатъчна степен. Например целодневната организация на работа. Също - допълнителната работа - с изоставащите деца, с даровитите деца, с децата в риск и техните родители...

- ...и в резултат на това?

- В резултат на това 21,9% от ромските деца днес не са обхванати от образованието. Тук отново е ролята на социалната политика, която в цяла Европа е водеща за интегрирането им.

 - Кои са мерките извън социалната политика, които могат да подпомогнат процеса?

- Да се махне правото на неизвинени отсъствия например. Защо даваме право на ученика да не идва шест дни на училище? И да не знаем къде е детето през това време? Това е въпрос, който трябва да бъде разглеждан и от социалните служби – така, както и проблемът с оставянето на децата сами вкъщи, понякога и за повече от половин ден. Трябва навсякъде да бъдат въведени и ученическите униформи. Образованието е национална политика, а не – както го възприемат накои, секторен проблем. Професионалното, духовно и социално развитие на всеки един от нас зависи от образованието

 СБУ

Синдикатът на българските учители е най-голямата и авторитетна учителска организация у нас, както и най-многочисления отраслов синдикат в страната. Учреден е на 13 март 1990 г, СБУ е правоприемник и продължител на учителското синдикално движение у нас, началото на което е поставено през 1885 г. Основен член e на Конфедерацията на независимите синдикати в България.

Синдикатът на българските учители е организация-основател на създадения през 1992 г. Интернационал на образованието, обединяващ 30 млн. членове на 401 учителски организации от 171 страни. СБУ е член и на създадения през 1997 г. Европейски синдикален комитет по образование, който обединява 132 организации от 45 страни във всички степени на образованието.

 

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

Напиши коментар

Коментари