понеделник, 18 декември 2017, 10:41 ч.

Доклад

Станаха ясни причините за трагедията в Хитрино

BNews.bg

Станаха ясни причините за трагедията в Хитрино

Снимка: БГНЕС

Доклад на звеното, разследващо катастрофата в Хитрино към Министерството на транспорта, показва множество нарушения на правилата за безопасност при влаковата композиция, която нанесе разрушения за милиони левове и отне животите на 7 души. Експертите са намерили нередовен пътен лист в локомотиви, устройствата за бдителност са били разпломбирани, а 13 цистерни не са има ли нужните регистрации.

Експертите на спецзвеното за разследване на влакови катастрофи към министерството намират и в двата локомотива скъсани пломбите на устройството за бдителност. Те са били прикрити като здрави и редовни, което е грубо нарушение. От направения анализ става ясно, че устройството и на двете машини е било изключвано в случаите, когато локомотивът е бил втори в състава.

"Може би това е една порочна практика, която в предприятието е установена с времето", каза пред БНТ д-р инж. Бойчо Скробански, държавен инспектор по разследване в Министерството на транспорта.

Всеки железопътен превозвач трябва да има служител, който периодично да проверява и контролира целостта на пломбите. Локомотивните бригади при приемане на машината също са длъжни да направят проверка.

"В такива ситуации, ако е нарушено, самият локомотив няма право дори да излиза в експлоатация", допълва още Скробански.

Съгласно нормативните актове третият машинист също трябва да реагира при известяване на устройството за бдителност. Системата e направена така, че ако машинистите не реагират своевременно на известяването, влакът спира принудително. Според експертите разпломбирането може да бъде хипотетична причина за безконтролното нарастване на скоростта преди дерайлирането.

"Нормативната уредба не го освобождава да си почива така или иначе и той трябва да следи сигнализацията по време на движението на влака", казва още инспекторът.

Оказва се обаче, че вторият локомотив е бил английско производство и е направен за ляво управление. Когато локомотивът е бил втори в състава и той е управляван само от един машинист, наблюдението на сигналите е било затруднено.

"Реално машинистът се пада от лявата страна, а не от дясната. А при нас сигнализацията е отдясно и той просто няма как да следи сигнализацията, ако отдясно няма помощник да му подсказва всички сигнали и той да ги повтаря".

За разследващите поведението на машинистите между гара Плиска и Хитрино е необяснимо. Отсечката е почти 20 километра, а максималната скорост 70 км в час. Данните от записващите устройства са установили резки пикове и спадове в скоростта на композицията, която е тежала близо 1 800 тона. "За един професионалист това е недопустимо. Между 65 и 70 километра в час е допустимо да имат отклонения."

Според окончателния доклад последните 3000 километра преди инцидента записът на скоростомера отчита необяснимо нарастване на скоростта. Намаляване на скоростта е регистрирано, когато влакът се къса между 6-ти и 7-ми вагон.

"За мен това е самоубийство", категоричен е Скробански.

Според обвинението на прокуратурата машинистите са преминали през гара Хитрино с двойна по-висока скорост от разрешената до 40 км/ч.

"Машинистите не се признават за виновни и се възползват от правото си да не дават обяснения. Ако решат да дадат такива обяснения, ще ги чуем в съда", заяви говорителят на главния прокурор Румяна Арнаудова. 

От спецзвеното за разследване на катастрофи намират в кабината на първия локомотив два пътни листа. "И в двата разписани едни и същи фактологични данни за един и същи влак, за едно и също време", допълва Скробански.

Пътният лист се връчва в офиса на фирмата превозвач в гара Русе-север, след като на локомотивната бригада е проведен инструктаж и проверка с дрегер преди дежурството. Той трябва да има и печат от дежурния депомайстор, че машинистите са годни за работа.

"Там им се предлага пътен лист без той да бъде регистриран и без да има печат, който да гарантира, че тези машинисти са здрави и че могат да управляват локомотив", казва още инспекторът.

Пътният лист съдържа цялата важна информация, свързана с композицията - като например, имената на машинистите, времето на движение и тонажа. В доклада на комисията е записано, че липсата на заверка и печат на годност на пътния лист е цитирам "предпоставка за подмяната му с друг".

"При тях пътният лист се завежда тогава, когато на тях им приключва повеската и се приберат в основното депо и си предадат пътния лист. Той тогава бива осчетоводен - нещо, което в практиката и теорията е несъвместимо", разкрива Скробански.

Разследващите са установили и друго нарушение. След направената справка в Европейския виртуален регистър за возилата се констатира, че има допуснати нередности в регистрацията на 13 цистерни към датата на инцидента. Те са румънска собственост и не фигурират в регистъра, а също така и няма вписано лице отговорно за поддръжката. 8 от тях са дерайлирали. Регистрацията е задължителна за всички страни членки на ЕС.

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • батка - 13:23, 18 дек.

    Не знаех,че се допуска и локомотив с дясно управление. Това е поредният абсурд в държавата,наречена България. Горко ни. Установено е,че при леките автомобили и бусове с дясна дирекция авто произшествията са с около 30% повече от другите. Крайно време е да се ЗАБРАНЯТ!!!

Напиши коментар

Коментари