вторник, 20 март 2018, 18:20 ч.

Камъни

Активно срутище: Правят НОВ път за хората край Смолян!

BNews.bg

Активно срутище: Правят НОВ път за хората край Смолян!

Другата седмица обходният път на срутището на пътя Смолян - Мадан ще бъде асфалтиран и отворен за леки коли, каза днес Дончо Атанасов, председател на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура".
 
Второкласният път Смолян - Мадан в района на село Тикале остава затворен заради опасността от свличане на скална маса. Алтернативният маршрут за тежкотоварните камиони е през Рудозем - Смилян, а за леките автомобили и по пътя Смолян - Фатово - Рудозем.
 
Направихме оглед с институциите, които са над пътя - това са електроразпределителното дружество ЕВН, държавния електроенергиен системен оператор - ЕСО, местното ВиК дружество и Горското стопанство, каза Дончо Атанасов. Има резервно захранване на ЕВН, с което не се създаде проблем за електрозахранването на хората. 110-киловолтовият електропровод и водопроводът, които минават над срутището, работят нормално, каза Атанасов.
 
Срутището тръгна на 6 март, а още на 9 март започна подготовка за прокарване на нов път. Утре е последното взривяване по трасето. След като се асфалтира и му се сложат мантители, пътят ще бъде отворен другата седмица за автомобили и микробуси.
 
Днес областният управители и кметът на Смолян ще имат срещи с кметовете на всички села, засегнати от проблема. Срутището продължава да се проучва. От днес върви геодезично заснемане на засегнатия участък. Имаме разбиране от всички институции и всичко необходимо се прави, посочи Дончо Атанасов.
 
Експертите, проучващи срутището на пътя Смолян - Мадан се представили в Агенция "Пътна инфраструктура" доклад за извършените огледи на свлачището. Работната група бе сформирана със заповед на председателя на УС на АПИ инж. Дончо Атанасов и задачата й е да се извърши подробен оглед и картировка на свлачището, да изготви становище за механизма и динамиката на свлачищно-срутищния процес и да даде препоръки за изпълнението на неотложни аварийни мероприятия за стабилизиране на участъка.
 
Срутището е тръгнало внезапно, но след обрушване на скалната маса започва постепенно стабилизиране на терена, каза Стефчо Стонев, ръководител на експертната работна група, проучила терена. Динамиката на времето и валежите ще окажат влияние на процеса, но след три измервания, включително и днес, на места има слаби деформации между 5 и 10 см.
 
Причината за срутището е структурата на масива, това са нашистени и напукани гнайси, каза Стефчо Стойнев. Навсякъде геоложката структура е подобна в Родопите, но тук освен първото обрушване на скали има условия за тръгване надолу на втори пакет от скална маса. Друга причина е ниското съпротивление на хлъзгане между блоковете, защото пукнатини на скалите са запълнени с глина. Третата причина е водонасищането на масива след бързото топене на снега, което се е оказало и спусъкът, дал началото на срутището, каза Стойнев.
 
На този етап не е допустимо разчистване на пътя и пускане на движението смята Стойнев. Срутените скални маси засега задържат обрушените скали и пакета от скали, който е по-нагоре в района. Ако махнем скалите, ще тръгне ново, по-голямо срутище, което може да стигне до река Черна и да я заприщи, подчерта той.

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • realist - 19:48, 20 март

    Според казаното от ген.Николов онзи ден за милиони кубици скална маса която трябва да бъде извозена за да се пусне пътят,това ще отнеме много време и пари.Няма ли да бъде икономически и времево по изгодно,заклиненото вече срутище да се изостави.То няма накъде да върви повече ако не се провокира.В това време още от завоя преди депото на асфалтова база, да се направи мост към отсрещния бряг на реката,нов път по него и още еди мост,опиращ на завоя при входа за пречиствателната станция.Taка за винаги ще бъде решен един потенциален,бъдещ проблем на международният път Смолян-Ксанти,по който се предполага ще има доста голям трафик ,а оттам и много опасности в бъдеще.Има поговорка-там където е текла вода дори и след 100 години-пак ще потече.Помислете и преценете

Напиши коментар

Коментари