сряда, 29 юни 2022, 11:55 ч.

Феерия

„Шехерезада“ и „Валпургиева нощ“ – Първите балетни премиери на XIII Опера в Летния Театър – ВАРНА 2022

BNews.bg

„Шехерезада“ и „Валпургиева нощ“ – Първите балетни премиери на XIII Опера в Летния Театър – ВАРНА 2022

МАЩАБНА КОПРОДУКЦИЯ между НАЦИОНАЛНАТА ОПЕРА И БАЛЕТ на РС МАКЕДОНИЯ и ТМПЦ - ДЪРЖАВНА ОПЕРА ВАРНА

 

29 юни, 21.00, Опера в Летния театър - Варна 2022

 

Дългогодишното творческо партньорство между Националната опера и балет на Република Северна Македония и Театрално-музикален продуцентски център – Държавна опера Варна, следвайки Меморандума между двата театъра за сътрудничество и размяна на гостувания, намира особено силен израз в XIII издание на Опера в Летния театър 2022.

На 29 юни от 21.00 часа двете културни институции ще представят две балетни премиери – „Шехеразада“ по музика на Николай Римски-Корсаков, хореография Михаил Фокин, редакция Олга Панго, режисьор Деян Прошев – продукция на Скопие и „Валпургиева нощ“ по музика на Шарл Гуно, хореография Леонид Лавровский, хореографска редакция и режисура Светлана Тоншева – продукция на Варна. Танцуват най-добрите балетни артисти от интернационалните балетни трупи на РС Македония и Държавна опера Варна, а оркестъра на Държавна опера Варна дирижира маестра Бисера Чадловска от РС Македония.

В реципрочния гастрол на Държавна опера Варна в Скопие на 7 октомври т.г. отново ще бъдат представени „Шехеразада“ и „Валпургиева нощ“, но тогава пред оркестъра на Националната опера и балет на РС Македония на диригентския пулт ще застане маестро Григор Паликаров, постоянен гост диригент на Държавна опера Варна.

 

„ШЕХЕРАЗАДА“

 

След успеха на балета „Раймонда“ от Александър Глазунов през август миналото лято във Варна, сега хореографката Олга Панго, диригентката Бисера Чадловска и режисьорът Деян Прошев представят, заедно с 22 балетни артисти от Скопие, своята „Шехеразада“ – красивата история за любов, чест, вярност и саможертва, увековечена в музиката на Николай Римски-Корсаков (1844-1908). Автор на първата хореография по обаятелната арабска приказка за красивата Зобейда, в която е влюбен Султан Шахрияр, е руският хореограф Михаил Фокин (1880-1942). Премиерата на 4.06.1910 г. в Theatre de l`Opera в Париж, в рамките на прочутите „Руски сезони“ на Сергей Дягилев, жъне огромен успех. Оттогава до днес „Шехеразада“ е любимо заглавие за почитателите на балетното изкуство в цял свят. През далечната 1948 г. летоброенето на професионалния балет във Варна също започва с „Шехеразада“.

 

В своята редакция на „Шехеразада“ 2022 хореографката на Националната опера и балет на РС Македония Олга Панго запазва оригиналните стойности в класическата хореография на Михаил Фокин, с акцент върху романтиката и екзотиката на сюжета. За това допринасят също сценографията на Мария Ветеровска (РС Македония), по сценографията на Л. Бакст и костюмографията на Мая Бурсаќ (Сърбия), по костюмографията на Л. Бакст. Репетитори: Елеонора Стебляк (Украина), Александра Миялкова, Лора Тарчуговска, Дафина Данилоска-Кочевска. В главните роли ще аплодираме: Зобеида - Ивана Коцевска (РС Македония), Златен роб - Балаж Лашеи (Унгария), Султан Шахрияр - Драган Кочоски, Шах Земан - Стефан Кочевски, Главен евнух - Лора Тарчуговска, Три одалиски - Симона Митовска, Илияна Данилова, Ивана Димкоска – всички от РС Македония.

 

„ВАЛПУРГИЕВА НОЩ“

 

„Валпургиева нощ“ е другата балетна изненада на Опера в Летния театър 2022, която в противовес на романтичната „Шехеразада“ ще представи една съвсем различна атмосфера. Контрастът между двете заглавия подчертава драматургичния замисъл в една балетна вечер да се обхване полюсната и многолика същност на живота. Историята разказва немското народно поверие, според което в нощта на 30 юни вещиците се събират за своя най-голям празник на върха на недостъпна планина, където извиват лудешките си танци около Сатаната. Езическият празник вдъхновява Шарл Гуно (1818-1893) за създаването на една от най-ярките танцови картини в световната оперна литература. Любопитно е, че първоначално „Валпургиева нощ“ не е била част от неговата опера „Фауст“, а е добавена впоследствие като балетна сцена от V действие. Практиката да се дописват оперни творби с балетни сцени, доста популярна през XIX век, имала за цел да разнообрази оперния сюжет. Точно това се получило и с операта на Гуно, в която либретистите Мишел Каре и Жул Барбие следват първата част от гениалната трагедия на класика на немската литература Йохан Волфганг Гьоте. Музикалният език, който Гуно  използва във „Валпургиева нощ“, е толкова богат и въздействащ, че балетното платно се превръща в символ за нощта на грехопадението, в която злите сили погубват човешката душа. Така „Валпургиева нощ“ придобива самостойно звучене и на много световни сцени се танцува като едноактен балет.

 

Руският хореограф Леонид Лавровс (1905-1967) умножава достойнствата на музиката с изключително ефектна хореография, по която режисьорът и хореограф на Държавна опера Варна Светлана Тоншева създава своя редакция. Тя разказва, че след завръщането си неотдавна от 50-дневното турне с 39 спектакъла на „Лебедово езеро“ в Мексико, които варненската балетна трупа изнесе в най-големите градове на страната, за нея сега е особено приятно да работи над „Валпургиева нощ“, едно коренно различно заглавие от „Лебедово езеро“. За главните роли във варненската премиера на „Валпургиева нощ“ 2022 Светлана Тоншева е избрала балетните солисти: Павел Кирчев – Юношата, Марко ди Салво – Дяволът Изкусител, Мария Кичевска от Скопие  – Маргарита, а Меган Рейд, Полин Фаже и Андреа Никол Конфорти ще танцуват трите нимфи. Репетитор Гергана Караиванова. С участието на балета и оркестъра на Държавна опера Варна под диригентството на маестра Бисера Чадловска (РС Македония).

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

Напиши коментар

Коментари