сряда, 14 октомври 2009, 10:55 ч.

Бунтът в железниците

Синдикатите готвят стачка в жп транспорта

BNews.bg

Синдикатите готвят стачка в жп транспорта

БДЖ спира да плаща задължения, всички постъпления ще се заделят само за изплащане на заплатите на жепейците, и за да не спрат влаковете, съобщи транспортният министър Александър Цветков след заседанието на кабинета. Тази била основната мярка в антикризисния план на министъра. Държавата няма да се отказва от субсидията си за сектора, но ще преговаря с контрагентите за отсрочване на задълженията. По повод протестите на железничарите за заплати Цветков призна, че не е нормално парите на хората да се бавят, но първо трябва да се вземат отнякъде. В същото време половината от работниците в жп инфраструктурата вече са се обявили за ефективна стачка, съобщиха от КНСБ.

Над 50 на сто от жп работниците в НКЖИ са се подписали за провеждането на ефективни стачни действия заради неазплащането на заплатите. Ако няма конкретни предложения за изплащане на закъснелите заплати по график, от Синдиката на железничарите в България към КНСБ заплашват, че ще спрат влаковете. Искането за провеждане на стачката ще се внесе писмено следващата седмица. От КНСБ посочват, че ако не се разберат утре с ръководството на транспортното министерство, са готови още до петък да сформират стачен комитет.

Напрежението в железниците расте в последните седмици заради закъснението на възнагражденията, а в Горна оряховица и Варна железничарите вече организираха протести, като бойкотираха работата си за около час. Хората се оплакаха, че живеят на вересия и са затънали в дългове. Най-страшно било, когато и двамата съпрузи в семейството са жп служители.

Вчера пък новоназначеният директор на БДЖ Пенчо Попов не се съгласи с аргументите на протестиращите в страната железничари, че не им се плааща възнаграждението, понеже парите за заплатите им се забавили само с 13 дни. Това, според Попов, не било закъснение.

„Не е нормално да се бавят заплатите на хората в БДЖ”, коментира сутринта на влизане в Министерския съвет преди началото на правителственото заседание транспортният министър Александър Цветков. Той обаче попита: „Когато няма средства, какво друго може да се направи?!”

Цветков добави, че размерът на държавната субсидия за железниците ще се запази, но БДЖ ще спре да плаща дълговете си. Ще се преговаря с контрагентите, към които железниците имат борчове, и ще се търси тяхното разбиране за отсрочване, поясни транспортният министър. Той призна, че преустановяване на изплащането на задълженията означава и плащане на неустойки. Дружеството ще ги изплати през следващата година, когато се преведат субсидиите от капиталовия трансфер.

Дефицитът в системата на железниците е в резултат не само от кризата с товарните превози, но и от неправилното разхищение и разпределяне на капиталовите разходи, обобщи Цветков. Само в НКЖИ още в началото на годината били похарчени над 90 млн.лева за капиталови разходи, а в края на годината останали едва 10 милиона лева.

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • Вальо Моллов - 08:18, 15 окт.

    Тъпо БДЖ. Люси Стойков и Кольо Гигов ми откраднаха железопътните релси, та затова ги врътнах с вагоните.

  • Остап Бендер - 15:18, 14 окт.

    Този май е по-голям мошеник и от мен.

  • Жепейчо - 12:18, 14 окт.

    Той обаче попита: „Когато няма средства, какво друго може да се направи?!” Нормално е, когато открито заявяваш собствената си некомпетентност, да си вземеш шапката и да се махнеш! Оставка му се казва!

Напиши коментар

Коментари