понеделник, 26 октомври 2009, 11:43 ч.

Звярът на деня

Телевизията и Интернет ще се слеят

BNews.bg

Телевизията и Интернет ще се слеят

Авторът на проекта BNEWS Димитър Аврамов и журналистът Николай Бареков бяха на гости в "леговището на звяра" - американския сайт The Daily Beast (Дневното чудовище). Медията е на година и вече има около 2 милиона уникални посещения на ден. Двамата взеха интервю от основателя й и главен редактор Тина Браун, журналист от световна класа. Тина е била главен редактор на сп. "Венити Феър" и сп. "Ню Йоркър". Нейната концепция е: В модерната журналистика новината и коментарът вървят ръка за ръка!

Тина Браун: Приятно ми беше да се запознаем. Хайде да пристъпваме към интервюто.

Аврамов и Бареков: Ние сме чели доста за Daily Beast. Може да се каже, че е уникален. Ще ни обясните ли каква е вашата концепция? Според някои това е новинарски агрегатор, според други е новинарски куратор. Какво е всъщност?

Тина Браун: Daily Beast е създаден за влиятелните хора на водещи позиции, които са много добре информирани и затова искат най-добрата, най-интелигентната и най-развлекателната част от новините на деня, както и от културните събития. Става въпрос за тази част от новините, която обединява чисто новинарските с културните събития.

Според мен това, което прави сайтът уникален, е фактът, че той не е чисто новинарски. Ние обединяваме нещата, които ни се струват интересни от областта на живота, литературата, книгите и секса. Всичко зависи от нашата преценка какво ще бъде наистина интересно.

Ние се стремим да изпълним очакванията на интелигентния читател, който се интересува от всичко, а не си казва: „Аз съм интелигентен и това не ме интересува”, или „Интересуват ме само новините, останалото не ми е интересно”. Всеки човек има различни интереси и ние се стремим да покрием всички от тях. Но по отношение на читателите ни извън Америка е много различно. Иска ми се да се изразя по-ясно.

Аврамов и Бареков: Сайтът е агрегатор. Използвате ли алгоритъм при подбора и набирането?

Тина Браун: Не, подборът се прави само от хората.

Аврамов и Бареков: Просто разговаряте?.

Тина Браун: Не, става дума за редакция – простата старомодна дума редакция. Има нова дума – администриране, но тя се отнася повече за организацията. А това означава да подберем внимателно най-важното от случващото се – или пък от новина, която вече имаме. В средата на деня вече сме пуснали десет новини, а в края на деня двадесет, но не повече. Не пускаме по 15 новини за талибаните на ден. Решаваме коя е най-добрата новина, излязла за талибаните – обикновено в Wall Street Journal, Telegraph, London Guardian или Times, който излиза в Лос Анжелис. В екипа ни има много умни хора, които стават рано сутрин, прочитат всичко излязло по темата и решават: „Това ще бъде историята на деня!”.

Аврамов и Бареков: Какво точно правят те по съответната история? Пишат ли коментари по нея? Опитват ли да се свържат с автора й?

Тина Браун: Не. Те правят резюме на цялата история, в което излагат гледна точка и в това всъщност се състои коментарът. Нашият автор просто добавя контекст и обогатява историята.

Аврамов и Бареков: Имате ли някакъв вид указател, или по-точно колко източника преглеждате на ден?

Тина Браун: Разбира се, разглеждаме основните източници и след това – нещо, което е много хубаво – всеки от нас има свои любими източници, които преглежда. И аз непрекъснато им давам нови адреси на сайтове. Един от водещите икономисти ми каза, че има собствен блог и на сутринта аз заявих: „Хайде да погледнем в блога му”. Така че ние по-скоро нямаме традиционни източници, а определени автори, които имат свои блогове – а техните блогове представляват интерес за нас. Следим и международните източници - като например индийският Times, както и други. Ако нещо се случва в Индия, преглеждаме индийските източници. Всъщност, ние обикаляме целия свят в търсене на интересни източници.

Аврамов и Бареков: Гледахме Ви в телевизионно интервю, в което заявихте, че в раздела  „най-важните теми” (топ истории) слагате истории, за които знаете, че ще предизвикат интерес. Означава ли това, че се водите предимно от усета си.

Тина Браун: Имаме брилянтни журналисти. От самото начало търся хора, за които съм наясно, че имат изтънчен усет за новините и чувство за хумор, благодарение на което разглеждат нещата по интелигентен, провокативен начин, като вплитат хумористична нотка. След като намериш двама или трима такива човека, те водят още двама-трима като тях. Наистина става дума за хора, които мислят еднакво.

Много често ставам рано сутрин, идвам на работа и заявявам: „Защо сме сложили този материал, а не другия. Хайде да променим главната страница.

Аврамов и Бареков: Това, което правите, не са ли по-скоро професионални блогове, отколкото традиционна журналистика?

Тина Браун: Нуждаете се от традиционните журналистически умения, за да се справите. Трябва да обучите хора, които бързо да се научат. Много добре знаете, че щом сте в новинарския бизнес, вие сте винаги наясно какво липсва. Аз винаги се стремя да откривам нови хора, които да пишат за сайта.

Аврамов и Бареков: Разделяте ли коментарите на редактора от самата новина?

Тина Браун: Сливаме ги. Избираме някакъв аспект от новината и правим коментар. Нашите истории са с личностна насоченост. Част от историята е мнение, а останалото е самата история – обединяваме и двете неща.

Аврамов и Барекови: Във всички интервюта, които давате, Ви задават въпроси, свързани с рекламата. Рекламирате ли се?

Тина Браун: Започнахме да се рекламираме. За първи път пуснахме реклама на сайта преди 12 месеца.

Партньорът ми Бари Дилър, който финансира сайта, първоначално концентрира усилията си върху осигуряването на трафика, а след това върху пускането на качествена реклама. Можехме просто да закачим рекламни банери навсякъде, но той искаше сайтът да придобие много добра визия, аз също исках да бъде визуално много по-интересен от повечето сайтове в Интернет, тъй като аз идвам от света на списанията и за мен изображенията са много важни...

Важно е визията да съблазнява хората, да ги примамва и да ги кара да се потопят в написаното. Затова сайтът ни е много атрактивен от визуална гледна точка. Мисля, че това е важно и за рекламодателите. Много от големите рекламодатели, които влагат огромни средства в реклама, не предпочитат Интернет пространството, защото в него не намират привлекателен фон за посланията си. И за нас най-важното беше привлекателната визия.

А след това рекламодателите започнаха да се появяват – сега при нас рекламират Гучи, Хари Винстън и Ботега Венета. Те са в момента нашите рекламодатели, но ние искахме да изчакаме с привличането им.

Аврамов и Бареков: А рекламата Ви част от историята, по-точно от съдържанието ли е?

Тина Браун: Правим много реклами,  вплетени в съдържанието, но винаги е ясно обозначено, че това е реклама. Не мисля, че трябва да се прави реклама, при която да не става ясно, че посланието е с рекламна цел. Много държа начинът да бъде този. Смятам, че нещата трябва да си останат разделени, обратното не е редно да се прави. Но все пак, рекламата се интегрира все повече в съдържанието.

Аврамов и Бареков: Как правите коментарите и историите, които се отнасят до определени политически фигури? Опитвате ли се да звучите саркастично?

Тина Браун: Опитваме се да бъдем максимално акуратни. Не сме уебсайт на демократите, нито на републиканците – ние сме сайт, които обединява. Ние атакуваме Обама, но също го и хвалим.

Имаме сред нас привърженици на републиканците, които са срещу него, но имаме и хора, които го намират невероятен. Пишем истории върху това, което той прави. Мисля, че когато не знаеш какво ще получиш, е много по-интригуващо, отколкото, ако си наясно от самото начало.

Аврамов и Бареков: Родена сте във Великобритания и сте наясно с политическите партии във Великобритания, както и с политиката в Европа като цяло. Може ли да кажете какво мислите за американските политически лидери в момента – променил ли се е начинът, по който те се опитват да управляват и комуникират? Може ли да сравните, например, най-популярните европейски политически лидери като Берлускони и Саркози с президента Обама?

Тина Браун: Смятам, че политиката на Америка се ръководи в много по-голяма степен от звезди - в сравнение с европейската. Звездните политици се превърнаха в част от ежедневието на всички нас. Но въпреки това американският президент е готов да стигне много по-далеч – да се появи в комедийно шоу например.

Като цяло американските политици се появяват много по-често пред публика и поведението им е далеч по-неформално, за разлика от повечето политици по света. Не смятам обаче, че това е толкова интересно.

Аврамов и Бареков: Четохме автобиографията Ви и открихме интересни факти – работили сте в списание New Yorker. Аз харесвам New Yorker. И познавам списанието, което Вие създадохте. Как изглеждаше това списание преди да започнете работа там?

Тина Браун: Първо, в него нямаше снимки. Аз въведох снимките и цветните изображения в списанието. Ако съм в момента редактор на New Yorker, със сигурност ще го преобърна цялото, но това беше преди 15 години. Скъсих материалите (историите), които бяха по 15 000 думи. Въведох и актуалността. Преди това нямаше никакво значение какво се публикува и по кое време, защото материалите изобщо нямаха отношение със случващото се в момента.

Реших, че ще бъде седмично издание и ще има отношение към случващото се пред седмицата. Всяка седмица имаше по два или три материала, които бяха нови и различни, а останалите бяха както и преди – дълги. Но ние се нуждаехме от тези два или три материала, които да съобщават на хората нещо актуално. И в това се състоеше голямата промяна.

Аврамов и Бареков: Каква е представата Ви за бъдещето на медиите? Нещо като уебсайт, на който се излъчват телевизионни предавания?

Тина Браун:  Мисля, че уебсайтовете ще се превърнат в канали. Смятам, че за телевизията ще бъде много благоприятно, ако уебсайтовете се превърнат в телевизионни канали. Това означава, че висококачествената телевизия веднага ще привлече публика, тъй като тук, в Америка, всичко, що се отнася до хората, културата и чуждите новини се разпространява извън телевизията.

Миналата вечер най-големият телевизионен канал излъчваше новини за момче на балон. Какво се случва в Пакистан, каква е ситуацията в Средния Изток! Просто не е за вярване. Три телевизионни блока за момче на балон, което се оказа, че дори не е било на балона. Истинска лудост – представете си, това е единствената новина, която чувам вечерта.

Затова мисля, че най-хубавото в развитието на онлайн телевизията ще бъде, че много повече важни събития и неща ще получат достъп до публиката. Така виждам нещата.

Аврамов и Бареков: Двамата с Николай имаме още един въпрос за списание New Yorker. Когато сте го променили, вероятно сте се сблъскали с доста неразбиране. Но, доколкото знаем, тиражът му се е увеличил. Какъв беше шумът, който се вдигна около него?

Тина Браун: В списанието не работеха много жени. Аз бях третият редактор за период от седемнадесет години. Всеки си беше създал собствена рамка. Исках да запазя най-добрите от хората там и същевременно да доведа ново поколение. Назначих 72-ма нови автора.

Аврамов и Бареков: Разглеждали ли сте собствения си профил в Уикипедията?

Тина Браун: Не, какво пише в него?

Аврамов и Бареков: Пише, че през 1990 г. сте свалили снимка на блондинката Марла Мейпълс от корицата и сте я заменили със снимка на Шер, защото сте преценили, че по време на кризата в Персийския залив брюнетките са по-подходящи.

Тина Браун: Не си спомням. Трябва да го прочета. Колко странно! Ще го проверя.

Аврамов и Бареков: Американската публика изпитва ли някакво подозрение, че между най-влиятелните медии и политиците – особено тези, които са на власт – съществува някаква връзка?

Тина Браун: Мисля, че парите и политиката са нещата, които винаги будят подозрение. Смятам, че по отношение на медиите в момента републиканската партия е в тясна връзка с новинарския канал на телевизия Фокс, каналите на Мърдок, както и вестниците.

Но, например, New York Times е с либерална насоченост, много по-одобрителни са материалите за Обама, както и за някои други. Като цяло обаче смятам, че в медиите цари безпорядък, както и навсякъде около нас. Мисля, че медиите са в процес на преобразуване, но в момента са в състояние на пълен хаос. Освен това са прекалено въвлечени в кризата, за да се занимават с политиците.

Аврамов и Бареков: Липсват ли Ви печатните издания?

Тина Браун: Не. Всъщност аз харесвам печатните издания. Много ми се иска да направя седмично печатно издание на Daily Beast. Ще бъде наистина забавно. Но аз харесвам страшно много онлайн журналистиката.

От нея струи невероятна енергия и жизненост, всичко е ново и в процес на непрекъсната промяна. Харесвам скоростта – тази скорост е в пълен синхрон с моя метаболизъм. Харесвам факта, че мога да реагирам на новината на момента. Например днес Обама ще направи изявление на борсата на Wall Street. Аз просто ще извикам някой журналист и ще му кажа: „Напиши за речта на Обама пред  Wall Street. Три или четири часа по-късно ще имам материала готов и качен на уебсайта. Вълнуващо е. Затова ми харесва. Чувствам се свързана с всичко, което се случва по света.

 

 

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

  • фен - 19:37, 27 окт.

    Всичко е относително. Няма лошо. Кой колкото, както и т.н., може или не ...

  • Петко - Демократ от РЗС - 18:40, 26 окт.

    До Двуликият – Председател на парламентарната комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика Яне Янев, Като председател на Национално сдружение – БЗНС на 18.04.2001г. Вие подписвате с Милан Дренчев председател на БЗНС “Никола Петков” Решение № 001/18.04.2001г. за Образуване на предизборна коалиция “Обединени Земеделски Сили”. До Двуликият - Председател на парламентарната комисия за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика Яне Янев, Ще Ви задам няколко въпроса: 1. При подписването на цитираното по-горе Решение № 001/18.04.2001г., Вие знаехте ли, че БЗНС “Никола Петков” има задължения към Републиканският бюджет – Главница /ЗДДС/ - 424 585 лв. и Лихва за просрочие в размер на 71 294 лв.??? 2. Как с такова задължение, предизборна коалиция “Обединени Земеделски Сили” бе допусната, да участва на парламентарните избори през 2001г.??? 3. Към 14.10.2009г. Политическа партия “Никола Петков” /БЗНС “Никола Петков”/ има задължение към Републиканският бюджет – Главница /ЗДДС/ - 424 585 лв. и Лихва за просрочие в размер на 505 500 лв.??? 4. Защо до този момент Политическа партия “Никола Петков” /БЗНС “Никола Петков”/ не се е издължила към Републиканският бюджет???

Напиши коментар

Коментари