сряда, 11 ноември 2009, 12:26 ч.

Море от любов

GM се обяснява в любов на Opel

BNews.bg

GM се обяснява в любов на Opel

Нов оздравителен план, ново ръководство, но от стари тикви. Концернът General Motors започва да мисли над спасяването на дъщерната си фирма Opel и се опитва да се сдобри с европейските си партньори.

С назначаването на новите  мениджъри концернът-майка на германския автопроизводител GM се опитва да заглади спора. Новият „Мистър Опел", когото американците търсят под дърво и камък, в идеалния случай трябва да е германец, споделят близки до концерна. След като преди седмица General Motors отказа продажба на европейските си подразделения на консорциум със силно руско участие, не само руснаците, но и германците дадоха да се разбере, че са ядосани и огорчени. Назначаването на немски шеф начело на европейския бизнес обаче би поуспокоило страстите.

Все пак за начало, докато се намери подходящият нов лидер, се очаква рула на рюселхаймерската компания да поеме старият ариергард на GM. Според публикации в немските медии за шеф на надзорния съвет ще бъде назначен 77-годишният ветеран Боб Лутц. Идващият от Великобритания вицепрезидент на GM Дейвид (Ник) Райли пък се спряга за временно решение за шефското кресло на GM Europe. Смята се, че и двамата са недолюбвани от служителите. Роденият в Швейцария Лутц дълги години бе шеф на производствения отдел на GM и се смята за виновен за падението на концерна и провала на сделката с Magna.

Преди време шефът на заводите в Европа Франц открито заяви радостта си, че Лутц се оттегля в пенсия. Сега обаче личният му враг се завръща начело на контролния съвет на Opel. Доскорошният бос на евробизнеса на GM Карл-Петер Форстер сподели преди дни, че ще напусне компанията. Напускането на Форстер ще бъде първата оставка на високопоставен служител в GM след провалената сделка по продажбата на Opel, която предизвика вълна от недоволство в Германия. Очакваше се тъкмо той да оглави независимия Opel, който трябваше да бъде купен от консорциум, включващ канадско-австрийският производител на авточасти Magna и руските Сбербанк и АвтоВАЗ.

Концернът майка обаче няма да чака с новоназначенията, докато стартира плана си за оздравяване на компанията. Ник Райли, който в момента оглавява международните операции на компанията от Шанхай, ще поеме санирането на европейската дъщерна фирма. 59-годишният Райли между 1996 и 2000 г. беше шеф на британската дъщерна на Opel марка Vauxhall. Той е в концертна от цели 34 години и освен че се причислява към водещите мениджъри на компанията, е считан за приближен на баш шефа Хендерсън.

Шефът на Opel Клаус Франц призова за избор на външен за концерна наследник на Форстер. И желанието му май ще бъде изпълнено. По възможност наследникът на Форстер няма да идва от концерна, първите кандидати вече са под лупата. При това с предимство ще се ползват мениджъри от немскоезичната част на Европа.

По този начин GM изпрати първи сигнали за мир и направи стъпка към служителите, които призовават за повече самостоятелност за Opel. Преди години Форстер премина в Opel от BMW. Сега пък има спекулации, че подобна съдба може да има изпълнителният директор на Mercedes Райнер Шмюкле. Той е работил дълги години в САЩ и се смята за мениджър със силна воля.

След скандалите от последните седмици обаче на GM ще им е бая трудничко да намерят добър топмениджър. Потенциалните кандидати ще си задават въпроса колко свобода на действие ще им даде американският концерн. Същевременно обаче новият шеф на GM Europe ще има нелеката задача да измисли оздравителен план и да „залепи доста изпочупен порцелан". На първо място - да спечели отново доверието на служителите.

Говори се, че в момента Форстер флиртува с индийския производител Tata, който миналата година разби пазара с евтиния си модел Nano. Но индийците засега не са дали категорично решение. Хендерсън пък подчерта, че не се предвиждат повече промени в мениджърския състав. Съвсем скоро американците щели да представят и плана си за саниране на политиците. Преди това обаче трябвало да се помирят с работниците.

Заводският шеф Франц обаче продължава упорито да настоява за превръщането на Opel в акционерно дружество като първо условие за продължаване на разговорите. Освен това концепцията за спасяване трябвало да се придържа към плана на Magna и да предвижда съкращения на 10 000 работни места в Европа и закриването на завода в Антверпен. Щатският концерн обаче е готов на крути мерки - да затвори три завода. А работниците са убедени, че заплахата за затваряне тегне над фабриките в Бохум и Кайзерслаутерн.

Междувременно засегнатите страни продължават с нападките си. Руският премиер Владимир Путин заяви, че запазването на Opel символизира „презрителното" отношение на янките при бизнес отношенията им с европейски партньори. Служители в германски предприятия пък прекратиха за кратко работа в знак на протест, загатвайки, че обявените заплахи за стаки наистина са възможни. Най-голямата руска банка, която също е замесена в случая - Сбербанк, заплашва американците със съд заради провалената сделка. Все пак до правни действия ще се премине само в краен случай, твърди шефът на банката Джерман Греф.

По думите на британския икономически министър лорд Питър Менделсън обаче това развитие на събитията ще облагодетелства значително данъкоплатците в Германия, Великобритания и Испания. По неофициални данни GM ще съкрати приблизително 10 000 души, но може да закрие с едно предприятие по-малко от Magna. Очакванията са за по-тежко преструктуриране в Германия и съответно по-малка помощ от Берлин. Подкрепа на решението има от Испания, Великобритания и Полша, откъдето се очаква да дойде и основната финансова помощ за преустройството на Opel. Брюксел също се включи в разговорите по темата. ЕС призова осъществяването на преустройство да се извършва изцяло на икономически принцип и да запази конкуренцията в сектора. 

 

* BNews.bg не носи абсолютна никаква отговорност за изразените от читателите/потребителите мнения и/или коментари. Всеки читател/потребител, който публикува мнение и/или коментар под публикация/статия в BNews.bg като свободен посетител, или чрез регистрацията си от Фейсбук, декларира, че се съгласява с Общите условия за ползване на сайта BNews.bg. ВИЖТЕ ТУК!

loading...

Коментари

Напиши коментар

Коментари