петък, 15 април 2011, 14:59 ч.

Находка

Откриха гена на преждевременното раждане

Откриха гена на преждевременното раждане

Ген, свързан с преждевременното раждане, беше открит при съвместни изследвания на американски и финландски учени.

Американски и финландски учени откриха ген, свързан с преждевременното раждане.

Проучването на изследвателите е публикувано в "PLoS Genetics". Учените се надяват ще помогне за създаването на тест за жени, изложени на опасност от преждевременно раждане. Международният екип от учени изследвал човешката еволюция в търсене на гени, свързани с преждевременното раждане. За разлика от другите примати и бозайници, хората имат сравнително широки глави и тесни родови пътища, пише БГНЕС.

Учените смятат, че  може да се говори за еволюционен натиск "за приспособяване и промяна на времето за раждане", за да се раждат по-малки бебета.

При изследване на ДНК биват открити доказателства за "ускорена еволюция" - гени, които са мутирали повече при хората, отколкото при приматите. Учените открили 150 такива гени. Следващата стъпка била да потърсят връзка с преждевременното раждане.

Изследователите сравняват тези 150 гени в 328 финландски майки, някои от които раждат преждевременно.

Силна връзка с преждевременното раждане е открита във вариантите на гена FSHR.

"В идеалния случай бих искал да предсказвам кои жени са изложени на най-голяма опасност от преждевременно раждане и да мога да го предотвратявам. Това наистина ще окаже влияние върху смъртността при децата и дълготрайните усложнения от преждевременното раждане", заяви проф. Луис Муглия от педиатричния факултет на университета Вандербилт.